پانزده شرکت مطرح سازنده پرینتر سه بعدی فلزات

شرکت‌های سازنده پرینتر سه بعدی

صنعت پرینت سه بعدی قطعات فلزی یکی از صنایع برجسته و در حال پیشرفت سال‌های اخیر بوده است. امروزه توجه به این صنعت بیش از پیش بیشتر شده و افراد بیشتری خواهان استفاده از تکنولوژی‌های ساخت افزایشی هستند. از طرفی، تقاضای خرید پرینترهای سه بعدی قطعات فلزی نیز در حال افزایش است.
در سال‌های اخیر، بیش از 40 تولیدکننده معتبر بین‌المللی پرینترهای قطعات فلزی ظهور کرده‌اند. بسیاری از این تولیدکنندگان فناوری‌های جدیدی مانند فناوری‌های Multi Jet Fusion یا Inkjet XJet و همچنین پرینترهای رومیزی در انواع مختلف را به بازار معرفی کرده‌اند.
در این نوشتار قصد داریم تعدادی از مهم‌ترین شرکت‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی تولیدکننده دستگاه‌های پرینتر سه بعدی فلزات را بررسی ‌کنیم. اگر از علاقه‌مندان دنیای ساخت افزایشی هستید و می‌خواهید اطلاعاتی در مورد این شرکت‌های پیشرو و فناوری‌های جدید آن‌ها در حوزه پرینتر سه بعدی قطعات فلزی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از جاویسا را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را نیز با ما درمیان بگذارید.

شرکت 3D Systems

ایده پرینت سه بعدی قطعات، برای اولین بار توسط چاک هال، مخترع آمریکایی شکل گرفت. هال از طریق نمونه‌سازی سریع و تبدیل مدل‌های سه بعدی کامپیوتری به نمونه‌های فیزیکی به روش استریولیتوگرافی(SLA). پایه‌های صنعت پرینت سه بعدی را در شرکت خود، یعنی 3D Systems بنا نهاد.
بنابراین این شرکت، از اولین شرکت‌هایی بود که وارد بازار پرینت سه بعدی شد و اولین فناوری استریولیتوگرافی را در دهه 80 معرفی کرد. امروزه به دلیل تعداد زیادی پرینتر سه بعدی که تولید کرده است، سالانه بیش از 600 میلیون دلار درآمد و در بازار، ارزشی معادل 632.3 میلیون دلار دارد.
این شرکت در سال 2013، برند پرینت فرانسوی Phenix Systems را خریداری کرد تا در تولیدات و خدمات خود را در بخش فلز گسترش دهد. اولین پرینترهای سه بعدی فلزی این شرکت از فناوری Direct Metal Printing(DMP) برای ساخت قطعات استفاده می‌کرده و هنوز هم از این فناوری استفاده می‌کند. این فناوری مشابه فرایند Direct Metal Laser Sintering(DMLS) است.
3D Systems دارای سه واحد تجاری محصولات، مواد و خدمات است. واحد محصولات شرکت، نرم‌افزارهای سه بعدی و انواع چاپگرها شامل پرینترهای کوچک رومیزی و تجاری را ارائه می‌دهد که قطعات پلیمری و سایر مواد چاپ می‌کنند.
این شرکت انواع مختلفی از پرینترهای سه بعدی فلزات را تولید می‌کند که از مدل‌های آنها می‌توان به DMP Factory 500 Solution ، DMP Flex 350 ، ProX DMP 300 ، ProX DMP 200 ، DMP Factory 350 ، DMP Factory 500 Solution و پرینترهای سه بعدی فلزی در بخش دندانپزشکی مانند DMP Dental 100 اشاره کرد.
در شکل زیر چند نمونه از پرینترهای ساخت این شرکت را مشاهده می‌کنید:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت 3D Systems – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت 3D Systems – جاویسا

برای آشنایی با مکانیزم‌های پرینت سه بعدی فلزات، مقاله پرینت سه بعدی فلزات از وبسایت جاویسا را مطالعه فرمایید.

شرکت Arcam

Arcam شرکتی سوئدی است که در سال 2017 توسط GE Additive خریداری شد. این غول تولیدی در حال حاضر بیش از 90 درصد از سهام Arcam را در اختیار دارد و به بزرگترین سرمایه‌گذار در این شرکت تبدیل شده است. این شرکت دفاتری در آمریکا، ایتالیا، چین و انگلستان نیز دارد.
Arcam، که یک استارتاپ سوئدی از زمان تاسیس در سال 1997 پیشگام چاپ سه بعدی از طریق فناوری ذوب با پرتو الکترونی Electron Beam Melting(EBM) بوده و تنها تولید کننده چاپگرهای سه بعدی است که از این فناوری استفاده می‌کند. Arcam در حال حاضر دارای چهار چاپگر سه بعدی فلزی در بازار از جمله مدل Arcam A2X است. این چاپگر سه بعدی صنعتی بزرگ برای صنعت هوافضا ساخته شده است و قطعات فلزی را با استحکام زیادی ایجاد کرده است.
در زیر تصویر این پرینتر را مشاهده می‌کنید:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Arcam – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Arcam – جاویسا

شرکت Concept Laser

کانسپت لیزر یک شرکت آلمانی است که در سال 2000 توسط فرانک هرتزوگ تأسیس شد. در سال 2016، GE Additive 75 درصد از سهام Concept Laser را خریداری کرد و به این ترتیب تبدیل به سهامدار اصلی این شرکت شد. چاپگرهای سه بعدی فلزی این شرکت، با برند Technology®LaserCUSING ثبت شده و به فروش می‌رسد. نحوه کار این پرینترها عموما بر اساس فرایند DMLS است. این شرکت در حال حاضر 6 نوع پرینتر سه بعدی فلزی در بازار دارد؛ از جمله مدل X Line 2000R، که به گفته شرکت بزرگترین دستگاه پرینتر فلز در جهان است. حجم این پرینتر 800 * 400 * 500 میلی‌متر است و از سیستم لیزر دوگانه استفاده می‌کند.
تصویر این پرینتر را در زیر مشاهده می‌کنید:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Concept Laser – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Concept Laser – جاویسا

شرکت Xact Metal

Xact Metal یک استارتاپ سازنده پرینتر سه بعدی در آمریکا است که در پارک نوآوری دانشگاه ایالت پن فعالیت می‌کند. این شرکت که توسط Matt Woods تأسیس شده است، دستگاه‌های چاپگر فلزی سه بعدی را به فروش می‌رساند که از فناوری‌های ذوب بستر پودری برای ایجاد قطعات فلزی مستحکم استفاده می‌کند.
با توجه به تقاضای تولیدکنندگان برای چاپ سه بعدی فلز با کمترین قیمت ممکن، Xact Metal تاکنون سه پرینتر سه بعدی فلزی را روانه بازار کرده است که شامل XM200C، XM200S و XM300C هستند. بسته به افزونه‌ها ، قیمت آنها از ارزان‌ترین نوع، یعنی XM200C با 80،000 دلار قیمت تا XM300C بین 175،000 دلار تا 275،000 دلار متغیر است. چاپگرها می‌توانند مواد مختلف از جمله فولاد ضد زنگ، آلیاژ کبالت کروم و حتی برنز را چاپ کنند.
تصویر پرینتر مدل XM200C را در زیر مشاهده می‌کنید:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Xact Metal – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Xact Metal – جاویسا

شرکت Sciaky

بدون شک وقتی به چاپ سه بعدی فلزی فکر می‌کنید، آن را یک فناوری جدید و مدرن می‌دانید اما شرکت Sciaky مدت زیادی قبل از چاپ سه بعدی وجود داشت و در سال 1939(درست قبل از شروع جنگ جهانی دوم) تاسیس شد. از آن زمان به بعد، Sciaky فناوری Directed Energy Deposition(DED) را برای تولید پنج پرینتر سه بعدی فلزی که در حال حاضر می فروشد، بهینه کرده است.
این پرینترهای سه بعدی فلزی دستگاه های بزرگی هستند که به اندازه اتاق بوده و برای نگهداری آن‌ها به انبار نیاز است. مهم‌تر از همه، چاپگر سه بعدی فلزی EBAM 300 Sciaky دارای ابعاد محفظه 300 *108 *132 اینچ است.
در تصویر زیر، این مدل را مشاهده می‌کنید:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Sciaky – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Sciaky – جاویسا

شرکت ExOne

ExOne یک تولیدکننده آلمانی پرینتر سه بعدی فلزی است که در سال 2005 به عنوان یک زیرمجموعه از شرکت Extrude Hone Corporation تاسیس شد. شرکت اصلی د تولیدات خود از چاپ سه بعدی فلزی از سال 1996 و چاپ سه بعدی ماسه‌ای از سال 1999 استفاده می‌کرده است.
ExOne از فناوری‌های Binder Jetting(BJT) استفاده می‌کند که آن را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند زیرا این فناوری بسیار نادر و نوظهور است. با استفاده از این فناوری، ExOne در حال حاضر شش پرینتر فلزی سه بعدی از پرینتر Exerial تا سری چاپگرهای S-Print و M-Print را به فروش می‌رساند.
در تصویر زیر یک نمونه پرینتر M-Print مشاهده می‌نمایید:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت ExOne – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت ExOne – جاویسا

شرکت Desktop Metal

Desktop Metal یک استارتاپ آمریکایی است که تا به حال بیش از 277 میلیون دلار سرمایه از شرکت‌هایی از جملهGoogle ، BMW، Ford ، GE و… جذب کرده است.
فناوری چاپ سه بعدی فلزی مورد استفاده در پرینترهای تولیدی این شرکت،Bound Metal Deposition(BMD) است که بسیار شبیه به فناوری Fusion Deposition Modeling(FDM) است. Desktop Metal از این فناوری در دو دستگاه چاپگر سه بعدی فلزی خود، Studio وProduction Systems استفاده کرده است. این دستاه‌ها به ترتیب به مبلغ 120،000 دلار و 320،000 دلار به فروش می‌رسند.
یک نمونه از پرینترهای شرکت Desktop Metal را در زیر مشاهده می‌کنید:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Desktop Metal – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Desktop Metal – جاویسا

شرکت Markforged

Markforged به دلیل مزیت رقابتی خود، یعنی چاپ سه بعدی فیبر کربن بسیار سریع تبدیل به یک بازیگر بزرگ در صنعت چاپ سه بعدی شده است. این شرکت آمریکایی، توسط Greg Mark در فوریه 2013 راه‌اندازی شد.
از زمان تسخیر بازار چاپگرهای سه بعدیFDM ، Markforged قصد دارد اولین پرینتر سه بعدی فلزی خود را عرضه کند. این ماشین با نام Markforged Metal X، از فناوری ثبت شده Atomic Diffusion Additive Manufacturing(ADAM) برای ایجاد قطعات فلزی با هزینه بسیار کم استفاده می‌کند. Metal X همچنین بسیار ارزان‌تر از اکثر دستگاه‌های پرینتر سه بعدی فلزی صنعتی است و به قیمت 100000 دلار به فروش می‌رسد.
این پرینتر را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Markforged – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Markforged – جاویسا

شرکت AddUp

AddUp در سال 2016 به عنوان یک برند مشترک بین دو شرکت فرانسوی Michelin و Fives تأسیس شد و اولین پرینتر فلزی سه بعدی خود با نام FormUp 350 توسعه داد. این چاپگر فلزی سه بعدی بر اساس ذوب اشعه لیزری (LBM-SLM) است و می تواند قطعات فلزی تا 350 *350* 350 میلی‌متر تولید کند.
این سرمایه‌گذاری مشترک متکی به تخصص میشلن است، که فناوری Laser Powder Bed Fusion (LB-PBF) را توسعه داده و از آن برای تولید صنعتی در مقیاس بزرگ استفاده می‌کند. AddUp همچنین از دانش گروه Fives در طراحی، ساخت و توزیع ماشین‌آلات و خطوط تولید خودکار برای شرکت‌های همه بخش‌ها سود می‌برد.
این نام تجاری پس از سال‌ها استفاده از پرینترهای فلزی سه بعدی برای محصولات خود، ورود رسمی میشلن به صنعت تولید افزودنی است. FormUp 350 می تواند قطعاتی از فولاد ضد زنگ، نیکل، آلیاژهای تیتانیوم و آلیاژهای آلومینیوم تولید کند.
یک نمونه از پرینترهای شرکت AddUp را در زیر مشاهده می‌کنید:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت AddUp – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت AddUp – جاویسا

شرکت DMG Mori

DMG Mori یک شرکت آلمانی است که با یک شرکت ژاپنی ادغام شده و برند DMG Mori Seiki را ایجاد کرده است و در آسیا نیز شناخته شده است. DMG Mori علاوه بر فعالیت در صنایع فرز و سنگ زنی، چهار نوع پرینتر سه بعدی فلزی را روانه بازار کرده است. این شرکت سازنده دارای دو نوع چاپگر با نام‌های Lasertec 12 و Lasertec 30 Dual است که در آن‌ها از فناوری Direct Laser Laser Sintering(DMLS) استفاده می‌شود.
علاوه بر این، DMG Mori پنج نوع چاپگر سه بعدی دیگر را که از نازل برای ریزش پودر فلز و لیزر برای ذوب آن استفاده می‌کنند، مانند مدل‌های Lasertec 65 و Lasertec 4300 در بازار به فروش می‌رساند.
Lasertec 65 در تصویر زیر قابل مشاهده است:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت DMG Mori – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت DMG Mori – جاویسا

شرکت EOS

EOS یک شرکت آلمانی تولید کننده با استفاده از فناوری ساخت افزودنی است که با عنوان کامل Electro Optical Systems توسط دکتر Hans J. Langer و دکتر Hans Steinbichler در سال 1989 تأسیس شد. EOS در بازار چاپ سه بعدی پلیمری با طیف وسیعی از پرینترهای سه بعدی گزینش لیزری پودر (SLS) فعالیت می‌کند. این شرکت طیف وسیعی از چاپگرهای سه بعدی فلزی ذوب مستقیم لیزری (DMLS) را توسعه داده است. شرکت EOS در حال حاضر دارای پنج مدل پرینتر مختلف شامل مدل‌های EOS M 300-4 و EOS M 400 و EOS M100 است.
تصویر پرینتر صنعتی سازنده این شرکت را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت EOS – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت EOS – جاویسا

شرکت Renishaw

Renishaw یک شرکت تولید کننده با استفاده از ساخت افزایشی بریتانیایی است که در Gloucestershire در انگلستان مستقر است. این شرکت متخصص در ایجاد چاپگرهای سه بعدی صنعتی است که با استفاده از فناوری ذوب بستر پودری، مدل‌های فلزی سبک و سفارشی را به سرعت تولید می‌کند. Renishaw از زمان ورود به بازار چاپ سه بعدی فلزی، پرینترهای چندگانه فلزی را روانه بازار کرده است. در حال حاضر، دو مورد از این سیستم‌ها به نام‌های RenAM 500Q و RenAM 500s تولید می‌شوند این مدل‌ها با توجه به نیازهای مختلف، دارای سرعت متفاوت و اندازه ساخت متفاوت هستند.
RenAM 500s در تصویر زیر مشاهده می‌شود:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Renishaw – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Renishaw – جاویسا

شرکت Sisma

سیسما یک شرکت چاپ سه بعدی ایتالیایی است که از دهه 1960 در صنایع مختلف فعالیت می‌کند و چندی پیش تصمیم گرفت که به صنعت ساخت افزایشی بپیوندد. این کمپانی از ابتدای فعالیت خود در صنعت سه بعدی، ده نوع چاپگر سه بعدی فلزی را بر اساس فناوری Laser Metal Fusion (LMF) راه‌اندازی کرده است. این شرکت همچنین سری MYSINT در پرینترهای خود را معرفی کرده است که از این فناوری استفاده می‌کند. پرینترهای سه بعدی Sisma طوری طراحی شده‌اند که نیازهای 4 صنعت خاص را برآورده کنند: دندانپزشکی، جواهرات، تولیدات پزشکی و به طور کلی صنعتی.
یک نمونه از پرینترهای این شرکت در شکل زیر مشاهده می‌گردد:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Sisma – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Sisma – جاویسا

شرکت SLM Solutions

SLM Solutions یک تولید کننده آلمانی چاپگرهای سه بعدی و تاسیس دهه 1960 است و از آن زمان در بخش پرینت سه بعدی فلزات به عنوان یکی از پیشروان فروش شناخته شده است. این شرکت در حال حاضر 6 نوع پرینتر سه بعدی فلزی در بازار دارد: SLM 500 ، SLM 280 2.0 SLM 280 ، SLM 800 ، SLM 125 و NXG XII 600. این چاپگرهای سه بعدی بر اساس فناوری DMLS ساخته شده‌اند و به عنوان SLM Selective Laser Melting (SLM) ثبت شده‌اند. چاپگرهای سه بعدی SLM Solutions دارای چندین گزینه لیزری، پوشش دو جهته و پودر حلقه بسته برای ایجاد قطعات فلزی پیچیده با انجماد لایه به لایه پودر فلز هستند.
تصویر یکی از پرینترهای این شرکت در تصویر زیر قابل مشاهده است:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت SLM Solutions – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت SLM Solutions – جاویسا

شرکتTrumpf

Trumpf یکی دیگر از تولید کنندگان آلمانی است متخصص در زمینه توسعه ماشین آلات است. از آن زمان، این شرکت در بازار چاپ سه بعدی راه اندازی شد و پرینترهای سه بعدی را بر اساس دو فناوری مختلف علاوه بر فناوری پوشش لیزری فلزی معرفی کرد. این شرکت ابتدا چاپگرهایی را با فناوری Laser Metal Fusion (LMF)، از جمله مدل TruPrint 3000، راه‌اندازی کرد. علاوه بر این ، این کمپانی دو چاپگر را بر اساس فناوری Laser Metal Deposition روانه بازار کرده است. در این دسته مدل TruLaser Cell 3000 قرار دارد.
TruPrint 3000 در تصویر زیر قابل مشاهده است:

پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Trumpf – جاویسا
پرینتر سه بعدی فلزات شرکت Trumpf – جاویسا

 

در این مقاله که از جاویسا مطالعه کردید، تلاش گردید پانزده عدد از مطرح‌ترین شرکت‌های سازنده پرینتر قطعات فلزی گرداوری و خدمت شما معرفی گردد. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات سودمندی خدمت شما ارائه کرده باشیم. شرکت جاویسا ارائه‌دهنده خدمات پرینت سه بعدی از شما دعوت می‌کند سایر مقالات سایت را نیز مطالعه کرده و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Picture of مسعود خلیلی

مسعود خلیلی

دانشجوی کارشناسی مهندسی مواد، علاقه‌مند به طراحی مهندسی، ساخت و تولید

سرفصل مطالب